A hétvégén rendezték a 2024-es Forma-1-es világbajnokság 9. futamát, a 59. Kanadai Nagydíjat.
A futamot először 1961-ben rendezték meg, és 1967 óta része a Forma-1-es világbajnokságnak.
A nagydíjat 1978 óta rendezik a jelenlegi helyszínen Montrelban.
Izgalmas hétvége várt a Forma-1 mezőnyére több okból kifolyólag is.
Egyrészt azért, mert a Red Bull előző évekbeli, és az idei év elején tapasztalható dominanciája eltűnni látszik, másrészt pedig azért, mert a meteorológusok egész hétvégére esőt jósoltak.
Montrealba a Ferrarit, a McLarent, és Alpine-t elszámítva mindenki új fejlesztésekkel érkezett. Az élcsapatok közül a Red Bull, és a Mercedes az első fékcsatornáján módosított, emellett előbbiek a hátsó szárnyon, utóbbiak pedig az első felfüggesztésen hajtottak végre változtatásokat.
Pénteken igaza lett az időjósoknak, hisz mindkét szabadedzésen előkerültek az esőgumik. Sőt az első szabadedzés jégeső miatt csak 20 perces késéssel kezdődhetett. Az első edzést végül a felszáradó pályán a McLaren brit pilótája Lando Norris nyerte, megelőzve a két Ferrarit Carlos Sainzot, és az előző futam győztesét Charles Leclerct.
A második szabadedzésen az időjárás csavart egyet a történeten, így száraz időben kezdődött, és esőben fejeződött be.
Végül Fernando Alonso bizonyult a legjobbnak, a Mercedes pilótája George Russell lett a második, míg a hazai pályán versenyző Lance Stroll a harmadik helyen zárt.
Az első nap után normál időjárási körülmények esetében ki szokott rajzolódni egy kép arról, hogy melyik csapat mire lehet képes a hétvége további részében, azonban a Kanadai Nagydíj első napja után, csak azt nyugtázhattuk, hogy a versenyzők nem tettek meg elég kört, sem száraz, sem pedig vizes körülmények között, hogy abból bármi következtetéseket le tudjunk vonni.
A szombati napon a harmadik szabadedzésre elállt az eső, és nagyrészt száraz pályán kezdhették meg a száguldást a pilóták, akik igencsak szorgalmasak voltak. Nem véletlenül, hiszen pénteken száraz körülmények között nem volt túl sok lehetőségük a gyakorlásra. A tréninget némi meglepetésre Lewis Hamilton nyerte, megelőzve a vb címvédő Max Verstappent, a harmadik helyre Hamilton márkatársa George Russell futott be, így a Mercedesek bizakodva várhatták az időmérőt.
Nem úgy a Ferrari, mely Leclerc révén a 10., míg Sainz révén a csalódást keltő 12. helyen zárt.
Az időmérő a harmadik szabadedzéshez hasonlóan szárazon, igaz néha némi esővel fűszerezve zajlott.
Már a Q1-ben akadt egy komoly meglepetés, hisz Sergio Perez csak a 16. helyen zárt Red Bullal és kiesett. Aztán a Q2-ben még ezt is sikerült fokozni, hisz mindkét Ferrari kiesett, Leclerc a 11., míg Sainz a 12. helyen végzett. A Ferrarikkal ellentétben a Mercedesek szárnyaltak, hisz a Q2-t Russell nyerte Hamilton előtt, Verstappen pedig csak a 8. helyen végzett.
A Q3 elképesztően izgalmasra sikeredett, hisz az első három versenyző között mindössze 21 ezred (!!!), míg a az első hét között csupán 28 század volt különbség.
Az első helyen pedig olyan történt, melyre 1997 óta nem volt példa. Nevezetesen az, hogy az első helyezett Russell, és a második helyezett Verstappen is ezredre azonos idővel zárt.
Erre ezt megelőzően 1997-ben Jerezben volt példa, mikor nem kettő, hanem egyenesen három pilóta, Villeneuve, Schumacher, és Frentzen is teljesen azonos időt futott. A sorrendet akkor is, és most is az határozta meg, hogy ki futotta előbb az idejét, ami 27 éve Villeneuve-nek kedvezett, most pedig Russell-nek, aki életében másodszor szerzett pole-t.
Russellt és Verstappent a két McLaren követte Norris, Piastri sorrendben, míg a hétvége során az oroszlánkörmeit többször is megvillantó Hamilton csak a hetedik helyen zárt.
Az időmérő pozitív meglepetése Daniel Ricciardo volt, aki a Visa RB-t az előkelő ötödik helyre kormányozta.
Vasárnap izgalmas futamra volt kilátás, hisz az élmezőnyben kicsik voltak a különbségek, s újabb esőre lehetett számítani, ami meg is érkezett.
A rajtnál 18 pilóta intermediate gumit választott, a két kakukktojás a két Haas pilóta Magnussen, és Hülkenberg volt, akik extrém esőgumin kezdték a versenyt.
A startot követően Russell megőrizte a vezető helyét Verstappennel szemben, ugyanakkor figyelemre méltó volt Magnussen előretörése, aki az extrém esőgumin az első körben hat helyet is javított, és már a 8.helyen állt. Sőt a negyedik körben már a negyedik helyen haladt, míg csapattársa feljött a nyolcadik helyre. Azonban ennél a pontnál meg is állt a Haas-ok előretörése, hisz az 5. körtől kezdve az egyre száradó pályán már az köztes esőgumin autózók voltak előnyben.
Az élen Russellt 1-1,5 másodpercre követte Verstappen, míg a Norris nyolc másodperces lemaradásban volt a vezető duóhoz képest. Azonban ahogy teltek a körök Norris egyre jobban gyorsult és viszonylag gyorsan megfelezte a hátrányát az élen állókkal szemben.
A 17. körben Verstapppen hibázott, így Norris utolérte a hollandot, majd a 20. körben meg is előzte és üldözőbe vette Russellt, akit egy körrel később meg is előzött és átvette a vezetést.
A Mercedes brit pilótája ráadásul nemcsak az első, hanem a második helyét is elveszítette, hisz levágta az utolsó sikánt, így Verstappen is elment mellette.
Norris ellenállhatatlannak tűnt, nagyon gyorsan növelte az előnyét, azonban ahogy a 2021-es vb utolsó futamán Hamilton veszte Latifi volt a Williamssel, addig most Norris veszte egy másik Williams pilóta Logan Sargeant volt.
Az amerikai versenyző falba tette az autóját, emiatt bejött a Safety Car, Norris még nem tudott bejönni a boxba, hisz későn jött a biztonsági autós jelzés számára, így kint maradt a pályán, de az utána lévők már be tudtak jönni új gumikért, így Norris mikor egy körrel később kijött kereket cserélni már csak a harmadik helyre jöhetett vissza.
Elképesztő balszerencséje volt a britnek, egyrészt a biztonsági autóval, másrészt azzal hogy ő még egy körrel korábban nem tudott bejönni a Safety Car fázis alatt, mint a többiek, így két pozíciót vesztett önhibáján kívül.
Az újraindítást követően Verstappen, Russell, Norris, Piastri, Hamilton volt a sorrend. Majd Verstappen 3 másodpercre ellógott az üldöző négyestől. Mivel az eső közben elállt a pálya elkezdett száradni, és adódott a következő kérdés, mikor jön el az idő arra, hogy a köztes esőgumit a pilóták lecseréljék szárazra.
A választ Hamilton adta meg a 44. körben, aki ezzel egy lavinát indított el, a következő körökben mindenki száraz gumira váltott.
A legtovább az élmezőnyből Lando Norris várt ki, aki jól tette, hisz így a boxkiállást követően megelőzte Russellt és feljött a második helyre.
Azonban nem sokáig örülhetett Norris, aki hibázott, így Russell visszaelőzte, azonban az 51 körben Russell is hibázott, így ismét Norris volt második. Ez nem egy hátradőlős futam volt, itt minden másodpercre érdemes volt figyelni.
Az 53. körben Perez törte össze az autója hátulját, és a boxba kijőve feladta versenyt, egy körrel később Sainz megcsúszott, és magával rántotta Albont, így megint jöhetett a biztonsági autó, amit a két Mercedes ügyesen kihasznált, kijöttek új gumikért, Russell közepeset, míg Hamilton keményeket kapott.
Az újraindítás után Verstappen megtartotta vezető helyét a Norris, Piastri duó előtt, és szépen lassan ellépett. Közben az új gumikon Russell próbálta leszedni Piastrit, de ennek az lett a vége, hogy miközben Russell Piastrival viaskodott, Russell tempót veszített, így Hamilton elment mellette. Ezt követően Hamilton Piastrit is levadászta és már a harmadik helyen állt, de nem sokkal később jött Russell, aki előbb Piastrit, és Hamiltont is megelőzte, így ő lett a harmadik.
Az élen a sorrend már nem változott, így Verstappen magabiztosan győzött, és idei hatodik, F1-es karrierje 60. futamgyőzelmét aratta, mögötte Norris lett a második, míg Russell a harmadik.
Max Verstappen igazolta klasszisát, hisz egy nagyon nehéz versenyhétvége után örülhetett, ahol percről percre változtak a viszonyok, de ő végig koncentrált tudott maradni, és egy apróbb hibától eltekintve, pazar győzelmet aratott.
Norris nagyon bánhatja, hisz ha nem jött volna a biztonsági autó, akkor ezt a futamot megnyerhette volna.
A Mercedesnek idén ez volt a legjobb hétvégéje, és a 3. és 4. hely az idei év tükrében egyáltalán nem rossz, de akár több is lehetett volna benne. Érdemes kiemelni a 7. helyen záró Stroll, valamint a 8. Ricciardo teljesítményét.
És persze szólni kell a hétvége negatív meglepetéséről a Ferrariról, amely üres kézzel, nulla ponttal távozott Kanadából.
Ez az eredmény az olasz csapat számára óriási csalódás, pláne úgy hogy a legutóbbi futamon ők diadalmaskodtak. A Ferrari egész hétvégén nem találta a helyes irányt, a változó körülményekhez, a hideg időhöz nem tudtak jól alkalmazkodni. Mind az időmérőn, mind a futamon lassúak voltak, Leclerc-t a versenyen ráadásul motorhiba is hátráltatta, ami miatt fel is adta a versenyt.
Ilyen hétvége, egy ekkora betli egy Ferraritól, ahol mindig a győzelem a cél nem fér bele.
Összességében jól szórakoztunk, látványos, izgalmas futam volt, az élcsapatok egyre közelebb vannak egymáshoz, ami előrevetíti, hogy az év további részében is izgalmas, érdekes futamok várnak ránk.
Kép forrása:pexels.com
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása