Mi történt?
A 2025-ös F1-es Spanyol Nagydíj a verseny 55. körben egy új szakaszba lépett, amikor Kimi Antonelli technikai meghibásodása miatt pályára küldték a biztonsági autót. A mezőny nagy része a bokszba hajtott, hogy gumit cseréljen – az élen autózó két McLaren pilóta, a legtöbbséghez hasonlóan lágy keverékű abroncsokat kaptak. Ezzel szemben a harmadik helyezett Max Verstappennek kemény gumival kellett folytatnia a versenyt, hisz nem volt már neki friss szett lágy gumija, ami jelentősen nehezítette a helyzetét.
A biztonsági autó a 60. kör végén elhagyta a pályát, Oscar Piastri megőrizte a vezetést, Lando Norris előtt. Verstappen autója azonban az egyenesre ráfordulva kicsit megcsípte a pálya szélét, melynek hatására Red Bull hátulja kitört, amit kihasználva Charles Leclerc mellé ért, majd meg is előzte a hollandot. Ekkor érkezett George Russell, aki szintén támadta Verstappent, a hollandnak le kellett térnie a pályáról, de sikerült visszatérnie Russell előtt a negyedik helyre.
A címvédőt azonban rádión versenymérnöke arra utasította, hogy engedje el Russellt. Verstappen nem értett egyet vele, de úgy tűnt, hogy a 64. körben behódol csapatának, s elengedi a brit pilótát. Azonban mikor a négyszeres holland világbajnok maga mellé engedte Russellt váratlanul belefordult a Mercedesbe.
A hollandnak itt nyilvánvalóan elgurult a gyógyszere, egyrészt amiatt mert frusztrálta, hogy kémény gumikon volt, még a többiek lágyon, másrészt amiatt, mert elveszítette a harmadik helyét, harmadrészt pedig azért, mert arra kérték, hogy engedje el Russelllt, amivel nagyon nem értett egyet.
Noha később elengedte a britet, az incidens miatt 10 másodperces büntetést kapott, és hiába ért be ötödikként, a büntetés miatt csak a 10. helyen végzett.
Vélemény
A 2025-ös Spanyol Nagydíj hajrájában történt ütközés Max Verstappen és George Russell között nemcsak a verseny menetét, hanem a Forma-1 etikai normáit is felrázta. A holland világbajnok manővere – melyért 10 másodperces időbüntetést és három büntetőpontot kapott – sokak szerint nem csupán a versenyzői versengés szokásos, ám feszült határait lépte át, hanem szándékosan kockáztatta egy másik pilóta biztonságát.
Russell, aki megdöbbenve nyilatkozott a történtekről, elismerte, hogy nem értette Verstappen szándékait, hiszen a manőver egyértelműen túlmutatott a sportszerűség határain. Több korábbi versenyző, így Nico Rosberg is keményen kritizálta Verstappen lépését, és felvetette, hogy az incidens akár kizáráshoz is vezethetett volna. Ez a reakció önmagáért beszél: a Forma-1-ben nem szabad megengedni az efféle agressziót, amely veszélyezteti a pilóták testi épségét.
Az autósportban a kockázat természetes velejárója a versenyzésnek, de a tisztességes küzdelem és a tisztelet nélkülözhetetlen alapjai a sportnak. Ha egy versenyző szándékosan nekimegy egy riválisának, azzal nem csak a pillanatnyi eredményt, hanem a rövid és a hosszú távú sportági megítélést is rontja. Verstappen esetében nem először merül fel ez a probléma, és ismét rámutat arra, hogy az FIA-nak határozottabban kell fellépnie a hasonló esetek ellen, hogy ne legyen helye a bosszúhadjáratoknak és a veszélyes vezetési stílusnak.
Max Verstappen zseniális versenyző, a legjobb a jelenlegi mezőnyben, ezt úgy gondolom nagyon nehéz lenne megkérdőjelezni, de egy világbajnoknak nemcsak a teljesítményével, hanem sportszerűségével is példát kell mutatnia, nem pedig agresszív, kockázatos vezetési stílussal rontania a sportág megítélését.
Kép forrása: unspalsh.com
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!
Link másolása